Kontakt

 

Zacznij bez żadnych kosztów!

Bezpłatnie udzielę Ci wstępnej konsultacji.

  • Czarny LinkedIn Icon
  • Twitter

© 2019 by Dariusz Domagała

Zgodnie z RODO przetworzę Twoją wiadomość w celu kontaktu z Tobą i będzie w mojej skrzynce e-mail. 

Zachęcam do przeczytania Polityki prywatności.

 

Korzystający ze strony www darekdomagala.pl składa tym samym oświadczenie woli potwierdzające zapoznanie się i akceptację Regulaminu oraz polityki prywatności. 

TAGI
 
biznesowe być sobą cel cv resume decyzja doradca niepewność excel kariera kompetencje konsultant kupić list motywacyjny menedżer miękkie motywacja optymizm personalne plan początkujący postępować praca prezent priorytet problem produktywność razem relacje rozwój sesja siła specjalista spokój strach stres student sukces szkolenie w siebie wartości ważne wiara współpraca wykwalifikowany wynik wyzwanie your blog zachowanie zadanie zajęty zakup zawodowe zmiana żyć

Dlaczego pracownicy nie słuchają menedżerów?

Aktualizacja: 30 gru 2019


Zdecydowana większość menedżerów mówiąc do ludzi co mają zrobić, jak pracować - czują że mają kontrolę, czują się pomocni.



——


Widzisz, że Twoja koleżanka robi niewielkie postępy w prowadzonym projekcie. Wiesz co trzeba zrobić, starasz się jej pomóc mówiąc co musi zrobić. Jesteś przekonany, że od tego momentu realizacja prac nabierze tempa a wyniki przyniosą spodziewane korzyści. Dlaczego? No bo przecież ją poinstruowałeś, prawda ?

Widzisz co się dzieje, wiesz to, wiesz że narasta opór. Ale nie powstrzymuje Cię to przed mówieniem ludziom, co i jak mają robić.


——


Ba, nawet jeśli wiemy, że mówienie ludziom co i jak maja robić nie działa, często menedżerowie konsekwentnie trzymają się tej praktyki, rezygnując z innych instrumentów komunikacji i perswazji - z instrumentów o których sobie powiemy w jednym z dalszych akapitów - a które mogą pomóc w realizacji zadań i w wydobyciu potencjału ludzi w pracy.


Opór przed wykonaniem poleceń, opóźnienia, frustracja.

Zastanówmy się nad możliwymi powodami takich, jakże niepożądanych efektów.


Mówimy ludziom co i jak mają zrobić, ponieważ zakładamy, że drugiej osobie brakuje kluczowych informacji. Dzięki tym informacjom będą mogli „ruszyć” z pracą. Znamy te informacje i udostępniamy je. Ach jak fajnie i miło. Jest kontrola, jest moc ;-)


Cóż, gdyby brak informacji był jedynym problemem, to powiedzenie ludziom, co robić, miałoby sens. Jednak informacje zazwyczaj nie są głównym problemem.

Jest jeszcze coś innego.


Brak informacji rzadko stanowi problem. Więc mówienie ludziom, co robić, nie pomoże.

Informacje rzadko są głównym problemem

Poniżej 4 powody -> hamulce wykonania pracy / zadania / projektu:


1. Ludzie w różny sposób interpretują uzyskane informacje.

Kluczowym jest taki dobór przekazu do Odbiorców (także indywidualny) aby mieć pewność, że pracownik zrozumiał. Warto dokonać weryfikacji zadając pytania, np.:

Jaki kolejny krok planujesz?” albo „Ok, co teraz zrobisz?”.


2. Ludzie nie mają umiejętności, aby wdrożyć działania według uzyskanych informacji.

Na podstawie własnego doświadczenia wiem, że gdy np. jestem w sklepie z częściami samochodowymi i pytam sprzedawcę jak coś naprawić, zainstalować lub wymienić, to uzyskuję instrukcje lecz po prostu nie mam umiejętności ani narzędzi do ich zastosowania. Najlepiej dla mnie byłoby gdyby sprzedawca zapytał „Jakiej pomocy potrzebujesz?” Powiedziałbym, że potrzebuję kogoś, kto zrobi to za mnie. Lub, jeśli udostępniasz informacje, zapytaj: „Jesteś pewien, że sobie z tym poradzisz?”


3. Ludzie nie mają przekonania co do słuszności zadania / projektu.

Tego rodzaju sytuacja występuje, gdy pracownicy nie zostali odpowiednio przygotowani do pełnienia określonych obowiązków lub ról albo zarządzanie zmianą nie przebiegło w sposób prawidłowy. Zamiast forsować działania warto wówczas porozmawiać o tym jak pracownik widzi swoją role w realizacji, czy ma umiejętności pozwalające na wykonanie, jakie widzi przeszkody.

Jest to temat bardziej złożony, któremu zapewne dedykuję jeden z przyszłych artykułów.


4. Dobierz skuteczny sposób motywacji ludzi.

Niektórych motywuje wizja rozwoju i perspektyw, szans na awans lub możliwość nauczenia się nowych rzeczy. Innych motywuje wysoka premia lub podwyżka wynagrodzenia. Jeszcze innych motywuje wyjazd integracyjny lub możliwość zmiany stanowiska pracy.

Pracownik jest zazwyczaj motywowany tym, na czym mu zależy lub czego potrzebuje.


Poświęć trochę czasu na poznanie motywatorów Twojego zespołu

Poszukaj sposobów dopasowania motywacji pracowników do wykonywanego zadania.


Gdyby ludzie byli maszynami, moglibyśmy po prostu powiedzieć im, co mają robić, a oni by to zrobili.

Ludzie nie są maszynami. Maszyny są ograniczone. Ludzie są o wiele bardziej zdolni, kreatywni i inteligentni.


Kiedy próbujemy nakłonić ludzi do podążania za naszymi wskazówkami, nie powinniśmy widzieć ich inteligencji jako problem.


Producenci oprogramowania próbują stworzyć sztuczną Inteligencję, a przecież jest już Inteligencja w ludziach z którymi pracujemy. Możemy wykorzystać inteligencję ludzi z korzyścią dla nich jako członków naszego zespołu oraz naszej organizacji.


Kiedy myślisz o ludziach jako zdolnych, kreatywnych i inteligentnych, będziesz ciekawy, dlaczego potykają się w pracy.


Wtedy także zobaczysz więcej opcji niż po prostu „nie wiedzą, więc powiem im co i jak”.




Doradztwo i coaching kariery - Darek Domagała

Pomagam ludziom w wydobyciu ich potencjału oraz spełnieniu ambicji zawodowych, rozwijam organizacje. Posiadam ponad 20-letnie doświadczenie w zarządzaniu, szkoleniach i prowadzeniu projektów dla firm polskich i zagranicznych. Portfolio z sukcesami.


kontakt@darekdomagala.pl

darekdomagala.pl