Kontakt

 

Zacznij bez żadnych kosztów!

Bezpłatnie udzielę Ci wstępnej konsultacji.

  • Czarny LinkedIn Icon
  • Twitter

© 2019 by Dariusz Domagała

Zgodnie z RODO przetworzę Twoją wiadomość w celu kontaktu z Tobą i będzie w mojej skrzynce e-mail. 

Zachęcam do przeczytania Polityki prywatności.

 

Korzystający ze strony www darekdomagala.pl składa tym samym oświadczenie woli potwierdzające zapoznanie się i akceptację Regulaminu oraz polityki prywatności. 

TAGI
 
biznesowe być sobą cel cv resume decyzja doradca niepewność excel kariera kompetencje konsultant kupić list motywacyjny menedżer miękkie motywacja optymizm personalne plan początkujący postępować praca prezent priorytet problem produktywność razem relacje rozwój sesja siła specjalista spokój strach stres student sukces szkolenie w siebie wartości ważne wiara współpraca wykwalifikowany wynik wyzwanie your blog zachowanie zadanie zajęty zakup zawodowe zmiana żyć

Jak przestać mówić o sobie.

Aktualizacja: 30 gru 2019


Średnio, spędzamy 50% komunikacji rozmawiając o sobie i na swój temat.

Badania pokazują, że zdecydowana większość ludzi uwielbia ten sposób konwersacji, nie wiedząc, że w istocie zawęża to pole do komunikacji i współpracy pomiędzy ludźmi.



Można się nauczyć zaprzestać mówienia o sobie a zamiast tego budować zaufanie i zwiększać swój wpływ (dotyczy szczególnie, liderów, osób zarządzajacych, przywódców) poprzez słuchanie tego co mają do powiedzenia… Inni.

Swego czasu, po powrocie z mojego pierwszego dłuższego wyjazdu służbowego, zacząłem dzielić się tym ze swoim kolegą. Zanim zdążyłem powiedzieć cokolwiek, Bernard mi przerwał i zaczął opowiadać o remoncie swojego domu. Kilkanaście minut później, usłyszałem wszystkie szczegóły wykorzystania szlifierki kątowej lecz mój kolega nie dowiedział się ode mnie niczego na temat mojego wyjazdu służbowego.

Po jakimś czasie z uśmiechem powiedziałem do niego:

„Cieszę się, że spędziłeś pracowicie i owocnie czas remontując dom, czy mogę Ci opowiedzieć o swoim wyjeździe ?”.


Wyniki przeprowadzonych badań pokazują, dlaczego lubimy rozmawiać o sobie.

Naukowcy z Harvardu przeprowadzili serię badań aby zrozumieć, w jaki sposób mówienie o sobie wpływa na nasze mózgi. Za pomocą skanerów obrazu mózgu monitorowali przepływ krwi pomiędzy obszarami mózgu w trakcie rozmów.

Wyniki wykazały zwiększona aktywność w mezo-limbicznym układzie dopaminowym. Jest to obszar mózgu, który reaguje na przyjemności, takie jak między innymi jedzenie oraz nagrody.


Znaczenie tych odkryć polega na tym, jak niezwykle satysfakcjonujące, a nawet uzależniające jest mówienie o sobie… samym.


Osoby, które nauczyły się wykorzystywać umiejętność słuchania, mogą skuteczniej się komunikować.

Dotyczy to zarówno życia prywatnego jak i zawodowego w każdej branży i na każdym szczeblu kariery, w szczególności w zarządzaniu i handlu.


Moc słuchania.


Jeśli zadasz pytanie i słuchasz odpowiedzi, Twój rozmówca poczuje się ważny i doceniony. Dowiesz się więcej o jego punkcie widzenia i przemyśleniach W rezultacie ów człowiek będzie bardziej przychylnym dla Twoich pomysłów oraz sugestii i szybciej nawiążecie nić porozumienia, sympatii.

Słuchanie zmieni Twoje relacje. Wyraź swoją troskę i szacunek, słuchając, zamiast mówić o sobie.


Relacje ulegają pozytywnej przemianie, gdy przestajesz mówić o sobie i zamiast tego słuchasz.

Przełożeni zyskają większe zaangażowanie ze strony pracowników, jeśli będą wykazywać zainteresowanie poprzez regularne słuchanie współpracowników.

Kiedy konieczne jest wprowadzenie / zarządzenie trudną zmianą, pracownicy będą bardziej otwarci i chętni do współpracy, ze względu na szacunek i zaufanie, które im wcześniej okazano.

Skuteczni handlowcy i sprzedawcy słuchają klientów, dowiadując się jakie mają potrzeby; pozwala im to wręcz wyprzedzać i przewidywać oczekiwania.

Klient zaś czuje się dowartościowany i z wzajemnością wysłucha sprzedawcy, który będzie w stanie dostosować prezentację i przekaz do jego potrzeb.

Jak przestać mówić o sobie i zamiast tego słuchać.


1. Bądź świadomy tego, o czym mówi Twój rozmówca.

Wysłuchaj go uważnie. Wysłuchaj go aktywnie. Zadawaj pytania tzw. otwarte.


2. Szukaj w przekazie tego, czego możesz się nauczyć i dowiedzieć, a nie tego, co możesz powiedzieć.

Warto dowiedzieć się co ceni Twój rozmówca, czego doświadczył, czym się interesuje.


3. Zadawaj pytania otwarte.

Jednym z najbardziej pomocnych sposobów słuchania jest zadawanie pytań. „Co się stało później?” lub „Fascynujące, jak to zrozumiałeś?”.


Jeśli zadajesz pytania, nie mówisz o sobie.

4. Kiedy mówisz o sobie bądź konkretny.

Nie przedłużaj, ponieważ druga osoba chce porozmawiać. Zadawaj krótkie pytania. Użyj pytań, aby zachęcić do rozmowy. „Jestem pewien, że miałeś z tym dużo doświadczeń, co o tym myślisz?”


5. Jeśli będziesz często używał słów: "Ja", "Mój" - mówisz o sobie.

Zamiast tego zadaj tak sformułowane pytania, aby przenieść tok rozmowy na swojego rozmówcę: „Jak ci minął weekend?” albo „Gdzie się wybierasz?”.


By rozmowa była głownie skupiona na drugiej osobie, takie podejście będzie wymagać dyscypliny z Twojej strony.

Jednakże, kiedy to uczynisz, w zdecydowanej większości przypadków dasz "miły prezent" swojemu rozmówcy i sprawisz, że poczuje się doceniony i potraktowany z szacunkiem.




Doradztwo i coaching kariery - Darek Domagała

Pomagam ludziom w wydobyciu ich potencjału oraz spełnieniu ambicji zawodowych, rozwijam organizacje. Posiadam ponad 20-letnie doświadczenie w zarządzaniu, szkoleniach i prowadzeniu projektów dla firm polskich i zagranicznych. Portfolio z sukcesami.


kontakt@darekdomagala.pl

darekdomagala.pl

19 wyświetlenia